Sök:

Sökresultat:

220 Uppsatser om Spontana möten - Sida 1 av 15

Det Àr bra att de lÄter : En undersökning om förskollÀrares upplevelser av barns spontana musicerande i förskolan

I följande studie Àr syftet att bilda kunskap om förskollÀrares upplevelser av barns spontana musicerande i förskolan. Hur beskriver förskollÀrare sina upplevelser av barns spontana musicerande och hur upplever de sin roll i detta?Detta har undersökts med hjÀlp av intervjuer. Intervjuerna genomfördes med utbildade förskollÀrare som arbetar inom förskola. Den teoretiska utgÄngspunkten i studien Àr fenomenologisk, vilket innebÀr att vi vill försöka förstÄ barns spontana musicerande utifrÄn förskollÀrarnas perspektiv.

Samspel under samlingen i förskolan

I följande studie Àr syftet att bilda kunskap om förskollÀrares upplevelser av barns spontana musicerande i förskolan. Hur beskriver förskollÀrare sina upplevelser av barns spontana musicerande och hur upplever de sin roll i detta?Detta har undersökts med hjÀlp av intervjuer. Intervjuerna genomfördes med utbildade förskollÀrare som arbetar inom förskola. Den teoretiska utgÄngspunkten i studien Àr fenomenologisk, vilket innebÀr att vi vill försöka förstÄ barns spontana musicerande utifrÄn förskollÀrarnas perspektiv.

Sverigedemokraterna i EU-nÀmnden : Tar stÀllningstagandet ett ideologiskt uttryck?

I följande studie Àr syftet att bilda kunskap om förskollÀrares upplevelser av barns spontana musicerande i förskolan. Hur beskriver förskollÀrare sina upplevelser av barns spontana musicerande och hur upplever de sin roll i detta?Detta har undersökts med hjÀlp av intervjuer. Intervjuerna genomfördes med utbildade förskollÀrare som arbetar inom förskola. Den teoretiska utgÄngspunkten i studien Àr fenomenologisk, vilket innebÀr att vi vill försöka förstÄ barns spontana musicerande utifrÄn förskollÀrarnas perspektiv.

Datakommunikation vid vetenskapliga konferenser

Under konferenser distribueras det ut mycket material mellan konferensarrangörerna och deltagarna. Idag sker det mesta av denna distribuering i pappersform. Genom att utnyttja den tekniken som finns inom datakommunikation kan datanÀtverk anvÀndas för att underlÀtta denna informationsspridning. I denna rapport har tvÄ olika nÀtverkstopologier undersökts för att se hur dessa kan anvÀndas för att tillgodose de önskemÄl som finns pÄ kommunikation vid en konferens. De topologier som undersökts Àr trÄdbundna LAN samt spontana nÀtverk.

SprÄklig Äterkoppling i spontana dialoger

I denna uppsats undersöks sprÄklig Äterkoppling i mÄlstyrda spontana svenska talade dialoger. Syftet med studien var att undersöka förhÄllandet mellan sprÄklig Äterkoppling och typen av angrÀnsande talakt samt att studera prosodins roll för Äterkopplingens tolkning. Tre dialoger pÄ sammanlagt ungefÀr 22 minuter analyserades. SprÄklig Äterkoppling definierades som en verbal interindividuell signal, som Àr en reaktion pÄ en talares yttrande och som har ett visst syfte, frÄn lyssnare till talaren i ett samtal utan att lyssnaren gör ansprÄk pÄ turen..

"Vem slÀppte ut robothundarna?!" : - En studie om barns spontana musicerande.

Vi har valt att studera barns spontana musicerande för att se vilken/vilka funktioner/syften den har och vilka faktorer som pÄverkar det spontan musicerande, samt vid vilka situationer den fö-rekommer. Vi har valt att begrÀnsa oss genom att observera barn i 6-9 Ärs Älder, pÄ tre olika skolor, i tre veckor under vÄr VFU (verksamhetsförlagd utbildning). För att fÄ veta vad pedago-gerna har observerat har vi Àven gjort kompletterade intervjuer med dem.Vi har sett att varje tillfÀlle till spontanmusicering Àr pÄverkat av ett flertal faktorer, som vad barnen för stunden hÄller pÄ med och vilken sinnesstÀmning de befinner sig i. VÄrt huvudresul-tat har varit att glÀdje Àr en av de starkast pÄverkande faktorerna för barns spontana musiceran-de. De situationer och funktioner dÀr spontanmusicerandet genereras Àr skiftande men vi har sett anvÀndningsomrÄden som tidsfördriv, socialt umgÀnge, kinesestetiskt mm.Av intervjuerna med pedagogerna har vi fÄtt fram att de inte har trott att spontanmusicering fö-rekommer i sÀrskilt stor utstrÀckning men att samtliga pedagoger ÀndÄ Àr eniga om att spontan-musicerandet Àr viktigt och utvecklande för barnen.

KÀttingen i Ljusne : gestaltningsförslag som sammanlÀnkar historien med framtiden och samtidigt frÀmjar spontana förÀndringar

Examensarbetets syfte Àr att undersöka tidsaspekterna historien, framtiden och nuet inom landskapsarkitektur. FrÄgestÀllningen Àr: Hur kan en gestaltning knyta an till historien, göra platsen lÄngsiktigt sammanhÄllen och samtidigt frÀmja för spontana förÀndringar? Detta har undersökts genom en gestaltning av omrÄdet KÀttingen i Ljusne i HÀlsingland. Det Àr en plats som Àr prÀglad av industrihistoria, som förlorat sin identitet och som nu anvÀnds av konstföreningen Konstkraft för att vÀnda den negativa trenden genom konst och kultur. Konstkraft vill ha en plats som Àr stabil inför framtiden, men samtidigt kunna hÄlla spontana workshops. Arbetets metod har innefattat studier av historien, inventering och analys av den befintliga situationen och skisser inför framtiden.

Kvinnors upplevelser av spontana aborter

Bakgrund: Spontan abort Àr den vanligaste komplikationen under en graviditet och kan ha flera orsaker, men Àr oftast okÀnd. Vid hÀndelsen sker en spontan avgÄng av fostret som lÀmnar livmodern innan det Àr livsdugligt. Kvinnlighet Àr för mÄnga att kunna föda ett barn.Syfte: Beskriva kvinnors upplevelser av spontana aborter.Metod: Litteraturstudie med deskriptiv design. Analysmetoden var en innehÄllsanalys inspirerad av Graneheim och Lundman.Resultat: Upplevelser av spontan abort var: chock och oförberedelse, förlust, hopp och hopplöshet, skuld, sökandet efter mening, oförstÄelse frÄn omgivningen, sorg, lÀttnad samt upplevelser av att gÄ vidare i livet. NÀr orsaken till den spontana aborten var okÀnd och kvinnor inte upplevde nÄgon mening med hÀndelsen, lade de skulden pÄ sig sjÀlva.

SmÄ barn leker med matematiska begrepp : En studie om i vilka spontana lektyper förskolebarn anvÀnder jÀmförelseord och lÀgesord

Denna studie syftar till att undersöka i vilka spontana lektyper inomhus, förskolebarn uttrycker matematiska begrepp. Bakgrunden till studien Àr att vi anser att matematikarbetet pÄ förskolan ska utgÄ frÄn barnens perspektiv och dÄ har leken en viktig betydelse. Leken ses som en central del för matematiklÀrandet och begreppsbildningen och dÀrför Àr förskolan en lÀmplig plats för denna studie. Om barnen redan pÄ förskolan skapar ett intresse och börjar anvÀnda matematiska begrepp gynnar det Àven den begreppsanvÀndning som krÀvs i skolan. Med inspiration av ett etnografiskt förhÄllningssÀtt har det genomförts observationer pÄ tvÄ förskoleavdelningar, vid sju tillfÀllen pÄ varje avdelning.

6-9 Ă„ringars spontana uppfattningar om fast och flytande materia

Undersökningens syfte var att öka vÄr kunskap om hur elever, i Äldern 6-9 Är, spontant beskriver materieuppbyggnad i fast och flytande form samt vad som hÀnder dÄ fast materia löses i flytande materia. Detta för att vi som pedagoger skall kunna stödja elevers naturvetenskapliga begreppsutveckling. Vi anvÀnde oss av enskilda kvalitativa intervjuer för att fÄ svar pÄ vÄra frÄgestÀllningar. Eleverna fick beskriva hur materia i deras vardagsmiljö Àr uppbyggd och vad som hÀnder nÀr fast materia ska lösas i flytande materia. Deras svar var till 90 % av ett makroskopiskt, kontinuerligt perspektiv.

Att vÀlja rÀtt! - en studie utifrÄn chefrekryterarnas perspektiv

Studien syftar till att utreda chefrekryterarnas uppfattningar om vad som kÀnnetecknar en god chef. GÄr det att utlÀsa en generell bild av hur en god chef ska vara, har ledarrollen förÀndrats? Studien Àr baserad pÄ en kvalitativ metod utifrÄn fyra personliga intervjuer och tre telefonintervjuer med chefsrekryterare. I studien tillÀmpar vi vetenskapliga samt spontana teorier. De innefattar egenskapsbaserad-, situation-, efterföljar samt de spontana ledarskapsteorierna.

MotionÀrers frivilliga och spontana visualiseringsupplevelser

Motion Àr viktigt för vÄr hÀlsa, men mÄnga som börjar motionera slutar inom en snar framtid (Fallon, Hausenblas, & Nigg, 2005). Det Àr dÀrför viktigt att utveckla strategier som motiverar mÀnniskor till trÀning. Visualisering Àr en teknik som visats ha en motivationshöjande effekt hos motionÀrer. Kim och Giacobbi (2009) menar dock att det finns ett behov av att skilja pÄ innehÄll, syfte och effekter inom motionsvisualiseringen och att ett nytt mÀtinstrument dÀrför behövs. Syftena med studien var dÀrför att: (1) utveckla och testa mÀtinstrumentet the Individual Profile of Imagery Experiences in Exercise (IPIEE; Weibull & Johnsson 2010), samt att (2) studera motionÀrers frivilliga och spontana visualiseringsupplevelser.

Förskolematematik

Undersökningar har visat att elevers kunskaper och intresse i matematik har försÀmrats. Detta ligger till grund för vÄrt intresse av hur man arbetar med matematiken i förskolan för att skapa ett intresse för matematiken redan i tidig Älder. UtifrÄn följande frÄgestÀllningar har vi intervjuat verksamma pedagoger i förskolan: ? Vad anser pedagogerna om matematikens betydelse för barnen i förskolan? ? Var anser pedagogerna att matematiken finns? ? Hur arbetar pedagogerna med matematiken i förskolan? Vi har i vÄr undersökning anvÀnt oss utav en kvalitativ undersökning dÀr vi intervjuat Ätta pedagoger var av en Àr pilotstudie. Alla intervjuer spelades in pÄ diktafon för att öka tillförlitligheten och dÀrefter transkriberades och analyserades materialet.

Resurser i nÀtverk? det organiserade respektive spontana nÀtverkets roll för smÄföretag med en innovation

Uppsatsens titel Resurser i nĂ€tverk ? organiserade respektive spontana nĂ€tverks roll för smĂ„företag med en innovation Seminariedatum Fredagen den 10 juni 2005 Ämne/kurs Magisteruppsats i marknadsföring, FEK 591, 10 poĂ€ng Författare Katja Arwidi, Rasmus Wallin och Jenny Åkesson Handledare Lars Carlman Nyckelord SmĂ„företag, innovationer, lansering, nĂ€tverk, resurser Syfte Syftet med uppsatsen Ă€r att belysa och jĂ€mföra hur smĂ„företag upplever att deras externa resursbehov uppfylls av ett organiserat respektive ett spontant nĂ€tverk vid lanseringen av en innovation. Metod DĂ„ uppsatsens syfte Ă€r av beskrivande och förklarande karaktĂ€r, Ă€r forskningsansatsen induktiv och metodansatsen kvalitativ. Intervjuer med fem företag och en informant utfördes i huvudsak genom personliga djupintervjuer. Teoretiska perspektiv Teorin behandlar innovationer, lansering och nĂ€tverk.

Musik i en förskola

Syftet med arbetet var att undersöka hur en förskoleavdelning arbetar med musik. Genomen kvalitativ observation undersökte vi hur pedagogerna och barnen anvÀnde sig utav musik iden dagliga verksamheten. Vi har tagit utgÄngspunkt i ett etnografiskt perspektiv ochsociokulturell teoribildning. Data samlades in genom deltagande observationer under femtillfÀllen pÄ en förskoleavdelning, tre timmar per tillfÀlle. Resultatet visade att förskolananvÀnde sig utav musik dagligen pÄ flera olika sÀtt och med varierande syften.

1 NĂ€sta sida ->